نکته ای که در مورد نماز قابل توضیح است ، توجه دادن به این حقیقت متعالی است کهروح حقیقی نماز و فلسفه شکوهمند آن چیزی جز عبودیت محض در مقابل آفرینشگر یگانههستی و ابراز خشوع بنده ناتوان در پیشگاه قادر متعال نیست و هر آنچه که اندیشمندانو قلم به دستان ، پیرامون فواید گوناگون نماز در عرصه های مختلف بگویند و بنویسندتنها به منزله حاشیه ای بر این متن گهر بار خواهد بود .

دهان انسان را برخی قلب دوم بدن نامیده اند و توجه به این نکته که چنانچه محیطدهان فردی تمیز باشد ، آن فرد از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان است ، ایننامگذاری را بسیار مناسب جلوه می دهد .
به عنوان مثال عفونت های دهان و دندانبه ویژه در کودکان ، نقش مهمی در ایجادبیماری های روماتیسمی دارد و نقش دندان ها در حفظ و زیبایی و قدرت جویدن و صحبتکردن به خوبی مشخص است و حتی نبودن دندان های سالم و زیبا برای بانوان و دوشیزگان ( به خصوص ) اثرات روانی زیادی باقی می گذارد . چرا که در کتاب های علمی دندانپزشکیمی خوانیم : نیمی از زیبایی بشر منوط به صورت او و از این مقدار 3/2 آن مربوط بهدهان و دندان ها است .
رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری هایمختلف آن ، از جملهپوسیدگی دندان ها وبیماری های پریودنتال ( بیماری های لثه و بافت های پشتیبان ) و .. به بهترین شکل بوسیله مسواک زدن ، انجام می پذیرد.
اما دین مبین اسلام ، از قرن ها پیش با توصیه های مؤکد ، مسلمانان را به طرفاین نکته درخشان بهداشتی هدایت نموده است تا جایی که پیامبر اکرم (ص) می فرمودند : ” اگر بر امتم سخت نمی شد مسواک زدن را واجب می کردم ” و حتی در حدیثی دیگر نحوهمسواک زدن را از بالا به پایین و از پایین به بالا نموده اند که مطابق با جدیدترینتوصیه های علمی درباره روش مسواک زدن است .
علاوه بر آن در کتب گوناگون فقهی وعبادی اسلام ، دستورات مؤکد مبنی بر مسواک زدن هنگام ساختن وضو و نماز آمده است وبا توجه به این که نمازگزار روزانه حداقل 3 بار وضو می گیرد ، چنانچه قبل از هر وضواقدام به مسواک زدن بکند ، از حد اکثر پاکیزگی لازم برای پیشگیری از تمامی بیماریهای دهان و دندان برخوردار می شود .